mandag 8. september 2008

Internett - et hjelpemiddel?

I dagens samfunn er de fleste så og si avhengig av internett. Man kommuniserer med hverandre på nettet, og mange bruker det for å tilegne seg informasjon om ting.

Jeg mener at internett er et hjelpemiddel vi kan bruke i mange sammenhenger for å skaffe informasjon, men vi nå være kritiske til innholdet. Dersom du søker opp et ord i en søkemotor, vil du mest sannsynlig få opp mange linker som kanskje ikke har med temaet å gjøre i det hele tatt. Dette skaper selvfølgelig forvirring og usikkerhet i forhold til om vi kan stole på det som ligger på nettet. Selv har jeg ikke hatt noe forvirring i forbindelse med informasjon, men jeg er kritisk til de kildene jeg bruker.

Mange er avhengig av internett, for eksempel elever og studenter som skal finne informasjon til en skoleoppgave. Det som er veldig fint, er at all data kommer til deg i løpet av sekunder. Dersom du greier å se om kilden er troverdig eller ikke, er det i hovedsak ikke noe problem. Når vi skriver en oppgave, må vi være sikre på at det vi oppgir, faktisk stemmer overens med virkeligheten. Vi kan trygt slå opp i leksikon for å finne informasjon om emnet, vi kan være sikre på at vi oppgir riktige fakta.

Internett er et godt hjelpemiddel, og i mange tilfeller er det bra informasjon. Skal man være helt sikker på at man oppir riktig, anbefaler jeg å slå opp i en faktabok, leksikon ol. Da kan vi være sikrere på informasjonen og vi slipper å være like kritiske som på nettet.

Ingen kommentarer: